ΒΕΓΓΟΣ ΕΝΔΙΑΜ.
A+ A A-

Αδιάβατα πεζοδρόμια στη Βέροια

ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΠΑΡΚΑΡΙΣΜΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΣΤΕΓΑΣΤΡΑ ΣΤΑΣΕΩΝ,

ΤΡΑΠΕΖΟΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΦΑΣΙΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ

Η παρακώλυση της ελεύθερης χρήσης και προσπέλασης πεζοδρομίων και διαβάσεων, σε κοινόχρηστους χώρους μέσα στον οικιστικό ιστό, ανήκουν, όπως είναι γνωστό, στην αρμοδιότητα του Δήμου.

Ως πτυχή παραβίασης του δικαιώματος στον δημόσιο χώρο είναι και οι στάσεις αστικών, η εγκατάσταση των περιπτέρων στα πεζοδρόμια, σε χώρους πρόσβασης πεζών ή οχημάτων ή και, η ανεξέλεγκτη επέκτασή τους καθώς θίγονται ζητήματα ασφαλούς διέλευσης των πεζών και αμαξιδίων ΑΜΕΑ.

Με την κατάργηση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων από τον «Καλλικράτη», τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα για την αδειοδότηση, εκμίσθωση, μετατόπιση περιπτέρων, ασκούν οι δήμοι. Παρόμοια κατάσταση θίγουν και ζητήματα που σχετίζονται με την κατάληψη των κοινόχρηστων χώρων (πεζοδρομίων, πλατειών) από τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, καφετέριες), σε βαθμό που η πρόσβαση στον δημόσιο χώρο, γίνεται μόνο μέσω της χρήσης της συγκεκριμένης παρεχόμενης υπηρεσίας. Έτσι όμως, αναιρείται ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας του χώρου, ενώ η λειτουργία των καταστημάτων αυτών αναπτύσσεται σε βάρος άλλων δραστηριοτήτων της περιοχής.

 

Τι συμβαίνει στη Βέροια

Από τον γενικό κανόνα και τα προβλήματα, δεν μπορεί να εξαιρεθεί η Βέροια. Βλέπουμε σε πολλά σημεία της πόλης να γίνονται καταλείψεις πεζοδρομίων από τραπεζοκαθίσματα και πάγκους καταστημάτων μαναβικής, στάσεις που κλείνουν ολοκληρωτικά τα πεζοδρόμια, περίπτερα που μόλις επιτρέπουν να διέλθει ένας πεζός και αυτοκίνητα σταθμευμένα πάνω στα πεζοδρόμια, περεμποδίζοντας ακόμα και τα …αδέσποτα.

Κατά διαστήματα υπάρχουν διαμαρτυρίες, αλλά και προσπάθειες από τις αρμόδιες υπηρεσίες, όπως είναι η Δημοτική Αστυνομία, για την επιβολή της τάξης και των σχετικών προστίμων. Δυστυχώς όμως η κατάσταση παραμένει ως έχει, εκτός των περιπτέρων που μειώθηκαν σημαντικά στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

 

Τα στέγαστρα των στάσεων

Σε όλη την έκταση της πόλης της Βέροιας, θα διαπιστώσουμε πως υπάρχουν πάρα πολλές στάσεις των αστικών συγκοινωνιών που τα ογκώδη στέγαστρά τους παρεμποδίζουν τους πεζούς να κινηθούν πάνω στα πεζοδρόμια. Πολύ δε περισσότερο το πρόβλημα υπάρχει για τα αμαξίδια των ΑμΕΑ και τα καροτσάκια με μωράκια, που αναγκάζονται να κινηθούν πάνω στον δρόμο για να συνεχίσουν την πορεία τους. Πολύ δε περισσότερο όταν υπάρχουν στα σημεία αυτά σταθμευμένα αυτοκίνητα, τότε ο κίνδυνος είναι πάρα πολύ μεγάλος για την κατηγορία αυτών των ανθρώπων που περιγράψαμε.

 

 

Τα σημερινά στέγαστρα στις στάσεις των αστικών γραμμών της Βέροιας κατασκευάστηκαν και τοποθετήθηκαν πριν από είκοσι περίπου χρόνια, εξυπηρετώντας και τους επιβάτες και τους διαφημιστικούς σκοπούς με τις κάθετες ρακέτες που περιλαμβάνουν. Όμως στην πορεία οι υπαίθριες διαφημίσεις που ήταν κάθετες προς τον οδικό άξονα, απαγορεύτηκαν για την αποφυγή αποπροσανατολισμού των οδηγών και των τροχαίων ατυχημάτων. Έτσι τα στέγαστρα αυτά παρέμειναν ως έχουν σήμερα.

Βέβαια υπάρχει και η άποψη ότι δεν φταίνε μόνο τα ογκώδη στέγαστρα, αλλά και τα στενά πεζοδρόμια. Για παράδειγμα η οδός Πιερίων. Όταν έγινε διαπλάτυνση του δρόμου, κατασκευάστηκαν στενά πεζοδρόμια και δυνασάλογα ογκώδη στέγαστρα. Επίσης τίθεται και το ερώτημα: Η συγκεκριμένη οδός θεωρείται ταχείας κυκλοφορίας και ναι επιτρέπεται η στάθμευση των αυτοκινήτων;

 

Αυτοκίνητα και καφάσια στα πεζοδρόμια

Η παράνομη στάθμευση δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις των πεζών. Καθημερινά βλέπουμε πεζοδρόμια να είναι κατειλημμένα από σταθμευμένα αυτοκίνητα. Είτε για λίγα λεπτά, είτε για ώρες. Η δικαιολογία είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί χώροι στάθμευσης. Επίσης οι τροχονόμοι είναι ουσιαστικά ανύπαρκτοι. Εμφανίζονται μόνο σε ορισμένους δρόμους και ορισμένες ώρες, πλην Σαββάτου και Κυριακής που δεν εργάζεται, εν προκειμένω η Δημοτική Αστυνομία. Τις υπόλοιπες ώρες δεν υπάρχει αστυνόμευση.

Εκείνο το οποίο είναι ιδιαίτερα προκλητικό, είναι η στάθμευση αυτοκινήτων σε ράμπες που χρησιμοποιούνται από άτομα με κινητικά προβλήματα και όχι μόνο. Πρόκειται για ασυνείδητους συμπολίτες ο οποίοι ευτυχώς αποτελούν την συντριπτική μειοψηφία.  Πολίτες που δεν δείχνουν κανένα σεβασμό στους συνανθρώπους μας.

Με λόγια είναι δύσκολο να περιγραφούν ευφάνταστα παρκαρίσματα στο κέντρο της πόλης. Αφήνουν τα αυτοκίνητά τους πάνω στα πεζοδρόμια και αμέριμνοι κάνουν τις δουλειές τους ή πίνουν το καφεδάκι τους σε κοντινή καφετέρια.   

Είναι γνωστό ότι κατά τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχει έντονο το πρόβλημα με επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος που τοποθετούν περισσότερα τραπεζοκαθίσματα απ΄ όσα προβλέπει η άδειά τους ή που δεν έχουν καθόλου άδεια τραπεζοκαθισμάτων. Ένα θέμα που σύντομα θα έρθει και πάλι στην επικαιρότητα με συσκέψεις και συμφωνίες τιμής και συναδελφικότητας.

Όμως πιο μόνιμο είναι το πρόβλημα με, ευτυχώς, μικρό αριθμό μανάβικων και άλλων πάγκων που υπάρχουν στα πεζοδρόμια. Απλώνουν τα καφάσια τους με τα νόστιμα φρούτα και ζαρζαβατικά τους, αλλά αφήνουν κάτι λιγότερο από ένα μέτρο για την διέλευση των πεζών.

 

Βούληση και εντατική αστυνόμευση

Η απελευθέρωση ή η μη άναρχη διαμόρφωση των πεζοδρομίων θα βελτιώσει την καθημερινότητα των δημοτών και το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά θα επαναφέρει και το αίσθημα δικαίου που πρέπει να εκφράζει ο Δήμος. Είναι εμφανές ότι δεν συνιστά οικονομικό ή πολιτικό κόστος, αν όλοι θα είναι ίσοι απέναντι στο νόμο. Είναι βέβαιο ότι η ανάληψη αυτής της επιλογής θα δικαιώσει μεσοπρόθεσμα όποιον δήμαρχο την τολμήσει.

Και όταν υπάρχει η βούληση, τότε μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και η αστυνόμευση που σήμερα δεν επαρκεί.  

Τελευταία τροποποίηση στις

Κοτοπουλα Μελικιώτη

Copyright © 2013 24oresnews.gr - Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος - Ανάπτυξη & υποστήριξη ιστοσελίδας: LEONweb